dinsdag 12 juni 2012

Verkopen

Een meneer van een winkel nam eens contact met mij op. Hij was geïnteresseerd in de unieke handgemaakte muziekdoosjes die ik maak.
Dat vond ik leuk.
Dus ik ben nogal aan de gang gegaan zeg maar.
En ik ben vanmorgen met 9 unieke handgemaakte muziekdoosjes naar de meneer in de winkel toe gegaan.
De meneer vond ze heel mooi.
Maar als de muziekdoosjes lonend willen zijn voor deze winkelmeneer, dan moet de aanschafprijs (mijn verkoopprijs dus) 2,5 keer over de kop.
En dan zou een muziekdoosje dus voor €50,= verkocht moeten worden.
Hoe puur, uniek en handgemaakt ze ook zijn; dat betaald natuurlijk niemand.
Dus de muziekdoosjes mochten weer mee terug naar huis.

Eénmaal thuisgekomen ben ik aan de slag gegaan met een gratis webwinkeltje. Dat is nogal ingewikkeld zeg maar. Want er is zoveel mogelijk en aan te passen enzo. Daar gaat ook heel veel tijd in zitten. Wat ik eigenlijk niet heb.
Toen ik het een beetje in het snotje had, bedacht ik me dat er ook betaald moest worden.
Nu heb ik een KvK nummer enzo maar toch... weer heel ingewikkeld om dat te regelen.

Ik werd er een beetje agressief van.
En moedeloos.
Verdrietig ook.
Is het nou zo ingewikkeld wat ik wil?
Ben ik de enige die hier moeite mee heeft?

Ik laat het maar even. Dat lijkt me het beste.

Natuurlijk wil ik jullie de muziekdoosjes wel even laten zien.



















19 opmerkingen:

Blomkje en Wenje zei

Ze zijn wel heel leuk hoor! Fijn dat je nu een KvK nummer hebt, maar hou wel goed gescheiden wat je eigen knutsels zijn die je verkoopt en wat van de groothandel. Volgens mij hoef je eigen gemaakte spullen (als je de 'grondstoffen' niet bij de groothandel haalt) niet op te geven voor de belasting en hier hoef je dus ook geen BTW over te berekenen. Tenminste, dat is mij verteld...anyway...Succes!

Groetjes, Pietrik

Unknown zei

Ehm, dat van de reactie hier boven klopt niet maar dat is een lang verhaal, het maakt echt niet uit waar je iets koopt voor de belasting maar volgens mij ging je frustratie meer over de webwinkel zelf? Waar heb je de winkel geopend? Als ik je moet helpen, stuur je maar even een mailtje! Ik heb de gratis webwinkel al gauw afgeschaft omdat ik problemen had met de verzendkosten maar dat komt ook doordat de kaartenrekken zo groot zijn. Succes he!

Janina - Elke dag zaterdag zei

He wat een teleurstelling...laat je niet kisten hoor, dan gewoon in je eigen webwinkel (of Etsy?) verkopen!

swiid-swiet zei

Ik snap het verhaal van de man in de winkel niet helemaal, waarom moet het met zoveel winst worden verkocht?
Aan je muziekdoosjes heeft het iig niet gelegen want die vind ik stuk voor stuk prachtig!!

Maaike zei

Ze zijn echt geweldig!
En ik snap hoe frustrerend het is als het voor je gevoel té ingewikkeld en té tijdrovend is om je mooie spul te verkopen. Maar geef niet op, als dit echt is wat je wilt!
Veeel succes! Groetjes, Maaike (frisse rommel)

Altyd Wolkom zei

Oh, wat jammer dat het niet gelukt is met het winkeltje om je muziekdoosjes daar te verkopen. 2,5 keer over de kop is wel veel hoor. Ik heb me ook wel eens verdiept in zo'n site die webwinkeltjes aanbiedt en raakte daar ook aardig gefrustreerd door. Misschien is marktplaats ook nog een idee? Daar heb ik ook een tijdje vilten hartjes verkocht. Tot ik alleen nog maar hartjes aan het naaien was en niet meer aan mijn eigen creatieve maaksels toekwam.

Groetjes Anja

Rosanne zei

Pff ik snap je verhaal over de webwinkel.. Ik heb er ook een, welke nog steeds naar al die weken/maanden nog steeds ofline staat.. Met de betalingen enzo snap ik echt helemaal niks van!
Je maakt zulke mooie dingen dus het zou zonde zijn als er van de webwinkel niks komt..
Groetjes Rosanne

Nicole zei

Lieve meiden,
bedankt voor de reacties tot nu toe. Etsy is een heel goed idee en Marktplaats ook. Dat kan ik wel hihi. Ook heb ik op mijn eigen site vd babymassage een extra pagina gemaakt. Dat moet manlief nog even live zetten.
Deze winkelier wil gewoon op alles in zijn winkel verdienen dus ook op mijn muziekdoosjes. In plaats van het creatieve, het unieke te stimulieren, scheert hij het over één kam met de Nijnje-massaproductie. Nou ja, we zijn weer een ervaring rijker.

petra zei

Wat heb je mooie muziekdoosjes gemaakt! Ze zien er echt heel schattig en netjes gemaakt uit!! Volgens mij heb je al goede tips gekregen, dus die heb je niet meer nodig. Wel wens ik je veel succes! Op één of andere manier komt er wel iets op je pad. Niet bij de apkken neer zitten hoor!

petra zei

pakken, bedoel ik natuurlijk ha, ha!

HS zei

Ze zijn echt geweldig mooi!!
Jammer van de winkel, maar snap jou helemaal! Anders eens op een markt of braderie verkopen? Succes hoor; ik denk zeker dat jij ze "hoe dan ook" verkoopt!!!

Lief en Mooi zei

Ze zijn echt stuk voor stuk uniek! Ik snap weinig van de handel. Ik wil en heb ook weleens een tijdje geprobeerd mijn spullen te verkopen om mijn eigen hobby te bekostigen. Maar niet met kvk nummer, want het ging om zulke kleine bedragen. ik weet natuurlijk niet hoe groots je het op wilt zetten maar mijn webwinkel heeft een gratis versie die me wel beviel. Qua werk valt dat ook wel mee.
Succes!

Lief en Mooi zei

ik schreef mijn webwinkel, daarmee bedoel ik niet de mijne maar van het bedrijf ''mijnwebwinkel.''

Kiek zei

Je muziekdoosjes zijn super.
Snap best dat die man er aan moet verdienen maar zoveel?
Ik speel ook al langer met het idee voor een winkeltje maar al die regeltjes...........
Ben eens naar de KvK geweest en zelfs zij wisten niet zo goed wat het beste was. Het kwam er een beetje op neer dat voor zelfgemaakte spullen in kleine hoeveelheden je niet eens ingeschreven hoeft te staan. De belasting is weer een ander verhaal, je moet alles opgeven als bijverdiensten.
Vanwege alle onduidelijkheid ben ik ook nog niet in het webwinkel opzetten
gedoken. Wie weet ooit..........
succes met uitzoeken.
Enne als ik hoor dat iemand een leuk muziekdoosje zoekt stuur ik ze door naar jou!

Groetjes Kiek

Christel zei

Hai, herken de frustratie en de onduidelijkheid over regeltjes, kvk, belasting enz. Jammer dat het dan zo moet, maar volhouden hoor want het ziet er prachtig uit!

Maddy zei

Heel frustrerend, vooral omdat je er een "blij met een dooie mus gevoel" aan overgehouden hebt denk ik, dat herken ik wel...
Gewoon lekker voor jezelf gaan, dan heb je alles in eigen hand en er zijn genoeg wegen die naar Rome leiden, je blog is toch ook al een weg! Ik heb zelf eveneens een gratis webwinkeltje en vind het absoluut niet moeilijk, toch was ik ook écht een enorme nitwit op dat gebied hoor..alles is te leren en het kost i.d.d wel even wat tijd om op te zetten en in te verdiepen, maar je muziekdoosjes zijn zeker die moeite waard dus niet opgeven hoor!!
Suc6!!

hipgemaakt.nl zei

Ja joh! Van welke planeet kom jij?? Of gezien de reactie....van welke planeet komen jullie...??
Die meneer zoals je schrijft die maakt geen winst van 2,5 keer over de kop, die meneer heeft namelijk ook kosten, van de huur van zijn winkelpand tot aan de paperclip om zijn bonnen bij elkaar te houden. Alles als ondernemer kost geld dus een marge op producten is nodig, en dat zegt helemaal niets over het stimuleren van creatieve en unieke producten (die trouwens niet uniek zijn maar nagemaakt van mensen die dit wel kunnen zijn) en het heeft al helemaal niets te maken met het over 1 kam scheren met de Nijntje massa (waar hij overigens niet eens heel veel prijskeuze in heeft maar zeer waarschijnlijk vastzit aan prijsafspraken)
1 gouden tip zou zijn om voordat je een 'gratis webwinkeltje..' gaat beginnen (van het woord alleen al krijg ik jeuk!) is je verdiepen in alles wat er bij komt kijken én je beseffen dat een webwinkel runnen niet iets is wat je er zo maar even bij doet...
Ik bedoel niets verkeerds met deze reactie maar wil jou en diegene die met een roze bril op reageren wel het besef bijbrengen dat het allemaal niet voor niets is en gaat..

Nicole zei

Bedankt voor deze fijne reactie, Sandra.
Ik ben zowat de hele ochtend met Richarda aan het mailen geweest en de lucht is geklaard en ik heb ook nog goede tips van haar gekregen.
Daar wil ik het graag bij laten.

Elke / lovelie-nl.blogspot.nl/ zei

Wat je hebt gemaakt is echt prachtig. Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat dit soort creatieve maaksels commercieel niet interessant zijn voor een winkelier. Het is voor jou en de winkelier niet verkoopbaar voor de prijs dat het waard is. Enorm jammer is dat, want het is het wel waard! Maar laat je niet uit het veld slaan en probeer er zelf een weg in te vinden. Dat is mij gelukt, dus waarom zou dat jou dan niet lukken?! Ik wens je heel veel succes en maak nog veel mooie dingen.. ik geniet ervan om naar te kijken! Groetjes